Friday 28 August 2015

Tak Salah Pakai Baju Bersih 4, Kata Bekas Hakim


T-shirt kuning tertera logo Bersih 4 tidak termasuk dalam kategori penerbitan seperti yang digariskan dalam Akta Mesin Cetak dan Penerbitan, dan peserta perhimpunan tidak melanggar undang-undang dengan memakainya, kata seorang bekas hakim Mahkamah Persekutuan.

Datuk Seri Gopal Sri Ram bagaimanapun berkata, peserta perhimpunan boleh melanggar undang-undang sekiranya membawa bahan-bahan seperti kain rentang atau risalah dengan Bersih 4 tercetak di atasnya.

"Penerbitan perlulah dalam bentuk media cetak atau elektronik dalam bentuk kekal atau sementara," katanya kepada The Malaysian Insider.

Beliau berkata demikian sebagai jawapan balas kepada Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang mengharamkan penggunaan T-shirt kuning dengan perkataan Bersih 4 di atasnya, dalam apa sahaja bentuk, sebelum perhimpunan bermula di tiga bandar utama Malaysia hari ini.

Sebuah gazet yang ditandatangani menteri semalam dan berkuatkuasa hari in menyatakan yang arahan tersebut dibuat berdasarkan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984.

Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 (Kawalan Penerbitan tidak Diingini) (No.22) Order 2015 menyenaraikannya sebagai "dilarang sama sekali di seluruh Malaysia" bahan-bahan berikut:

"Sebarang pakaian kuning yang mengandungi perkataan 'Bersih 4' dan "Mana-mana bahan cetak dan risalah yang menggalakkan perhimpunan Bersih 4".

Salinan arahan tersebut di Gazet Kerajaan Persekutuan boleh dilihat atas talian. Ia bertarikh 27 Ogos dan berkuatkuasa hari ini (28 Ogos).

Arahan tersebut menyatakan "percetakan, import, penghasilan, penghasilan semula, penerbitan, penjualan, pengeluaran, pengedaran, pengedaran atau pemilikan barang-barang ini mungkin "memudaratkan ketenteraman awam", "dan juga kepada keselamatan dan kepentingan negara" lapor The Malaysian Insider

from PenPanas

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

Blog Archive

statistics

Contact

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Copyright © Pen Panas
Design by Nazmi | Published for PenPanas